On the run again!

Eergisteren ben ik weer begonnen met lopen! En ja…nu weer op de Terraplana Barefoot Evo’s. 🙂

Na de mislukte Berenloop (we misten net de boot :s) in december 2010 had ik besloten om mijn oude Asics nu echt aan de kant te zetten en helemaal opnieuw te gaan opbouwen op mijn Evo’s. Dus alle wensen voor wedstrijden zijn geschrapt. En vol goede moed was ik begonnen. Nu met de aanwijzing van Michael Sandler (de auteur van Barefoot Running) in het hoofd: ‘Let the skin guide you’. Dat wil zeggen, als je op minimalistische schoenen begint te lopen moet je oppassen dat je je voeten niet overbelast. Wat bijvoorbeeld bij mij vorig jaar leidde tot een niddenvoetsbeentje en de spieren er rondomheen dat erg pijnlijk aanvoelde en lang nodig had om te verdwijnen. Dus begin je eerst op blote voeten, zodat je voetzolen je vertellen dat je genoeg gelopen hebt. En nog niet je middenvoetsbeentjes en/of je spieren daar rondomheen hebt overbelast. Als ze beginnen te branden heb je genoeg gedaan en trek je je schoenen aan en wandel je naar huis. Zo bouw je én sterkere voeten én sterkere voetzolen.

Nou dat heb ik geweten. Ik heb het twee maal gedaan. En natuurlijk weer niet goed genoeg naar mijn voetzolen geluisterd. Grrrr… blaren waren het gevolg. Op de laatste kootjes van de tenen. erg vervelend. Voornamelijk omdat ze lang duurden om te helen. Ik had niet gedacht dat die huid zo zacht was. Maar ja..het was erg koud (-5 C) en ik had een klein stukje asfalt in de route zitten. Nooit geweten dat dat zo ruw onder je voeten aanvoelde.

De blaren zijn nu geheeld. En ik heb besloten dat ik mijn voetzolen toch iets beter wil beschermen nu het nog koud is. In de zomer wil ik meer gan proberen op mn blote voeten te lopen. Want dat voelt toch wel erg lekker. 🙂

Maar voor nu….Evo’s aan, de aanwijzingen van Marion goed in mijn hoofd en het beginners 5 kilometer schema van Nike+ als richtlijn.

En het voelt heerlijk. Eergisteren begonnen. Natuurlijk wat spierpijn in de kuiten en bovenbenen. Blijkbaar moeten de benen weer even wennen aan het lopen en zeker aan ontspannen lopen op de nieuwe schoenen. Mijn luchtwegen zijn me weer dankbaar, want het slijm wordt in een rap tempo afgevoerd.

De heldere ochtend vanmrgen was super: koud, zonnetje in het gezicht, hjet geluid onder mijn voeten niet meer het clowneske flapflap geluid onder mijn voeten, maar meer een pittepat (zoals Michael) het omschrijft.

En ja…nu ik weer aan het lopen ben….zal ik ook weer meer schrijven 🙂

Dit bericht werd geplaatst in ChiRunnning. Bookmark de permalink .

3 reacties op On the run again!

  1. martinloopt zegt:

    Peter, goed om te lezen dat je weer aan het lopen bent. Helaas praat ik uit ervaring……., maar bouw je omvang heel rustig op. Misschien eerst een tijdje op een lichte wedstrijdhoen lopen? Doe ik nu al ruim een jaar, ik voel mij er zeer goed bij. Ze geven toch een beetje ondersteuning. Met minimalistische schoen lopen kan later altijd nog. Het gaat om genieten, het liefst zonder blessures.

    • Peter zegt:

      Martin, de Evo’s hebben geen hakverhoging en hebben totaal maar 3 mm zool. Dus niet al te veel demping idd. Mijn doel is nu om heel langzaam te wennen aan het andere gevoel. En ik merk dat ik met tot nu toe 5 km precies nog kan genieten. Dus voorlopig blijf ik zo rond dat maximum zitten….eerst wennen en sterkere voeten kweken, voordat ik meer omvang ga proberen.
      Bedankt voor je aanwijzingen 🙂

  2. Pingback: On the run again, again… | Peter oefent met Chi

Plaats een reactie