ChiRunning: mijn aandachtspunten

In het trainen van de ChiRunning techniek zijn er een verschillend aantal punten waar je je op focust om zo ontspannen mogelijk te lopen. Eerst train je alle punten om de techniek maar zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. En ik merk aan mezelf dat na verloop van tijd er een paar uitspringen.  Een paar dingen die ik, vooral als ik vermoeid raak, als eerste minder netjes ga uitvoeren. Ik denk dat elke loper die bewust loopt wel die momenten kent. En zeker de punten die dan minder goed uitgevoerd worden.

Voor mij geldt het volgende rijtje van aandachtspunten dat tijdens elk loopje of loop wel voorbij komt (overigens in willekeuruge volgorde):

  • hoofdhouding: ik heb de neiging om in het begin van een loopje mijn kin wat te hoog te houden en als ik moe word mijn hoofd te laten hangen. Terwijl het juist zo belangrijk is om je hoofd rechtop  je romp te houden voor een mooie flow van energie. Je ziet mij tijdens het lopen dan ook regelmatig even checken hoe de hoofdhoudiong is door met mijn hand een ‘statiefje’ te maken waar dan mijn kin precies op uit moet komen: rechterduim op rechterlsutelbeen, rechtermiddelvinger op andere sleutelbeen en dan rust de kiun precies op de omhoog gestrekte wijsvinger.
  • Ontspaning van de handen. Ik merk dat als het parcours wat lastiger word ik makkelijk mn handen aanspan tot een gebalde vuist. Ik schud de handen dan ook regelmatig los en probeer er heel erg bewust van te zijn dat ik de hand losjes sluit. Het heeft in ieder geval bij mij verholpen dat de achterzijde van mijn bovenarmen na verloop van tijd gingen verzuren.
  • Duimen omhoog. Als de loop langer duurt heb ik de neiging om mijn handpalmen meer naar de grond te draaien.  Ik heb geenidee waarom het is, maar het maakt wel dat ik dan meer met de ellebogen naar buiten ga lopen. En dat kost meer energie. Dus regelmatig draai ik mijn duimen weer omhoog.

Dit zijn voor mij de belangrijksten. Ben benieuwd welke aandachtspunten anderen vooral steeds maar weeer moeten controleren om goed technisch te blijven lopen.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op ChiRunning: mijn aandachtspunten

  1. Mijn meestgebruikte aandachtspuntencombinatie: kruintje naar de hemel / ontspannen enkels.

  2. Martinloopt zegt:

    Peter, voor mij zijn het de ontspannen enkels en zo om het kwartier een body sense om te kijken/voelen waar spanning zit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s