Pauze?

Het is een flinke tijd stil geweest hier op de blog.

Niet dat ik heb stil gezeten, integendeel. Maar het lopen en oefenen met Chi is er een tijdje bij in geschoten. Na twee marathons vorig jaar is de klad er een beetje in geslopen.

Mijn loopmaatje zei nog voor onze marathon in Berlijn….”iedereen heeft het altijd over een schema om getraind aan de start te verschijnen, maar niemand heeft het over een schema om verder te gaan, nadat je een marathon hebt gelopen.”

Na Berlijn heb ik niet heel veel last gehad van stijve spieren, blessure of iets dergelijks. Wel van een grote vermoeidheid. Die zich uitte in geen zin in rennen, maar juist in andere dingen.

Ik heb mijn aandacht verlegd naar sportklimmen en momenteel, in de aanloop naar de voorjaarsvakantie, krachttraining voor het snowboarden.

Lopen heb ik een enkele keer gedaan…en dan kleine loopjes van zon 5 km / half uur.

En ik hoor je denken…..past krachttraining wel bij het oefenen met Chi? Past het wel bij met het cultiveren van je energie en van daaruit in ontspanning bewegen?

Ik vind van wel. Snowboarden is heel fysiek. En dan met name in je benen en kerspieren van je romp. Spieren die je met Chi-Running veel minder traint. Jawel, wel je kernspieren bij het goed horizontaal houden van je bekken, maar niet in die mate dat ik er heel veel profijt van heb bij mijn snowboarden.

Vorig jaar heb ik voor mezelf moeten erkennen tijdens een week off-piste boarden dat mijn spierconditie in benen en kernspieren onvoldoende was. Wat zich uitte in onvoldoende balans en extreme vermoeidheid na een paar dagen.

Dus om nu te zorgen dat ik beter voorbereid in de sneeuw kom oefen ik mijn benen en kernspieren met oefeningen die door twee professionele snowboarders voor skiers en snowboarders bedacht zijn. Hun programma heet GoProFittnesTraining.

En hun programma gaat uit van 3 basis-elementen: kracht, coordinatie en uithoudingsvermogen. En dat verdeeld over onderlichaam, bovenlichaam en kernspieren.

De drie reeksen van oefeningen voor skiën/snowboarden vind je hier.

Ik merk dat doordat ik met ChiNeng en ChiRunnning weet hoe ik op mijn lichaam moet letten, deze oefeningen intens kan uitvoeren. De ChiNeng ervaring helpt me om tijdens de oefeningen mijn houding te controleren en steeds te corrigeren. Zo word de oefening nog effectiever.

En dat ze effectief zijn merk ik zeker. Daar waar ik vroeger (als in 6 weken geleden) stond te zwabberen op één been als eik een sok aan moet trekken, sta ik nu behoorlijk rustig en standvastig. Ik merk dat ik uit hurkzit veel makkelijker omhoog kom.  En dat zijn maar twee voorbeelden.

Na de voorjaarsvakantie ga ik weer lopen….en of er weer een marathon in zit dit jaar…ik laat het je weten. 🙂

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Chi Neng Qigong, ChiRunnning, GoPro Fitness training. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s