Het voordeel van de blessure

De afgelopen anderhalf jaar is mijn Chi oefening langzaam afgenomen. Oefende ik twee jaar geleden nog elke dag, het werd al een paar keer per week, toen een enkele keer per maand. 

Mijn aandacht verlegde zich naar mijn fysieke lichaam: sterkere benen kweken voor snowboarden, het oppakken van sportklimmen. Ondertussen met de ChiRunning techniek wel blijven rennen. 

Totdat ik dit voorjaar gevraagd werd door Janneke Seffinga (die een Chi Neng groep heeft in Joure) om in de zes maanden dat zij bij meester Wei Qi Feng in de leer is, haar groep in de Chi Neng oefeningen te begeleiden. Dit was voor mij een mooie prikkel om de oefening weer op te pakken. 

Tot aan de zomerstop oefende ik een paar keer per week om mijn vaardigheid weer bij te schaven en groeps-avond voor te bereiden. In die periode klom ik ook intensief. Ik deed een training voorklimmen. Ik klom niet vaker in de week, maar de training voorklimmen was intens.

Dat resulteerde in stijve schouderpartijen, met name rechts. Ik negeerde de signalen: gaat er met een enkele oefening en slaap wel uit. Niets was minder waar. Ik kreeg ’s nachts pijnscheuten als ik me omdraaide in het kapsel van mijn schouder. En overdag had ik zelfs tintelingen in mijn vingers. Een bezoekje aan de huisarts resulteerde in een afspraak bij de neurochirurg eind augustus. 

Alleen rust voelde niet goed. Ik bleef een keer per week klimmen. En voorzichtig, ontspannen klimmen. Vooral niet forceren. En gedurende de klimavond voelde de schouder wel steeds een beetje beter. Om in de dagen erna weer terug in stijfheid te gaan.

Dat was vlak voor mijn vakantie. Ondertussen had  ik me wel bedacht dat het oefenen van Chi mij verlichting zou kunnen brengen in mijn schouder. Het was er in een enkele maand ingeslopen dus het zou vast niet snel weg zijn met oefenen. 

Ik begon met de Lift Chi Up Pour Chi Down oefening elke dag te doen. Ik voelde duidelijk de beperking in mijn rechter schouder. Uitstrekken naar boven was niet fijn. de energie naar achter brengen op middel-hoogte ook niet. Deze oefening leerde mij vooral erkennen dat ik in mijn beweging beperkt was en voelen tot waar die beperking ging.

In de vakantie in Indonesië merkte ik dat in het zwembad spelen met een bal (lekker overgooien, spelletje lummelen) mijn schouder erg goed deed. Blijkbaar was het spelen erg stress verlagend. Ook daar deed ik dagelijks de Lift Chi Up.

Het spelen met de bal in het zwembad deed me ineens beseffen dat er nog een oefening zou kunnen zijn die me zou kunnen helpen: de Cranes Walk. Daarin draai je je polsen en schouders ook veelvuldig. 

In de laatste week van de vakantie deed ik naast de Lift Chi Up ook de Cranes Walk. De Cranes Walk hielp echt om de tintelingen weg te krijgen. Mijn nek en schouder zijn nu veel ontspannener. Ik ben er nog niet, maar momenteel oefen ik dagelijks mijn Chi. In ieder geval de Cranes Walk. En als het even kan ook de Lift Chi Up.

Tijdens de Cranes Walk ervaar ik in het bijzoner dat mijn onderarmen enorm beginnen te tintelen tijdens de oefening. Een tinteling die vlak onder de huid zit. A,sof allerlei stromen opnieuw hun weg vinden. Erg bijzonder. 

Dus het voordeel voor mij van de blessure zit hem erin dat ik herinnerd werd aan het versterken van het herstellend vermogen van mijn lijf. En dat blijkt ook zo uit te pakken door slechts twee oefeningen te doen. Elke dag. 

Als ik mijn oefening niet had laten versloffen was de blessure dan uitgebleven? Waarschijnlijk niet. Ik was op dat moment ambitieus aan het klimmen en vooral op armkracht. Dus was het waarschijnlijk ook gebeurd. Het helpt me nu wel om om te gaan met de blessure én om te herstellen. 

Ik oefen nu bovendien om op souplesse te klimmen, zover als mijn lijf het aangeeft. 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s